Storm Boender - Kumpulan

Storm Boender x T*Agency

Kumpulan 2.0

20:30 - 22:20 / Studio / Special

We eten de spekkoek en kennen de naam. Maar wat weten we nu echt van Nederlands-Indië? Van bijvoorbeeld de Atjeh-oorlog of van de Banda-eilanden? Waarom horen we zo weinig over deze geschiedenis? Waarom wordt er over gezwegen? En hoe werkt deze geschiedenis door op jongeren die hun roots hebben liggen in deze voormalige kolonie?

Met Kumpulan2.0 wil theatermaker Storm Boender het Indisch Zwijgen doorbreken door te duiken in de geschiedenis. Met een lezing van historica Yulia Pattopang (bekend van het programma Geboeid – Terug naar Indonesië) en een performance van Storm Boender vertellen ze samen verhalen uit Nederlands-Indië. Na de pauze zal er een panelgesprek  zijn vanuit  de vragen van het publiek. In de foyer zal kunst van artiest Yda Sinay te zien zijn, Lees hieronder meer over haar werk. 

Yulia Pattopang is historica, programmamaker en erfgoedprofessional. Haar unieke perspectief op de koloniale geschiedenis legt de nadruk op de menselijke verhalen achter de feiten. Met meer dan twee miljoen Nederlanders die een sterke band hebben met Indonesië, als kolonisator of gekoloniseerde, tracht zij een dieper begrip te creëren. Bij het Indisch Herinneringscentrum ontwikkelt ze boeiende publieksprogramma's die de Tweede Wereldoorlog in zowel in Nederland als in Indonesië en de daaropvolgende dekolonisatie belichten. Buiten haar werk is ze actief betrokken bij onderzoek en inspirerende projecten die de geschiedenis van Nederland en Indonesië verrijken. Haar interesse strekt zich uit van koloniale oorlogen, het cultuurstelsel tot postkoloniale migratie, culinaire en vrouwengeschiedenis. Op NPO Plus is ze te zien als historica in de documentaireserie "Geboeid: Terug naar Indonesië"

Meet de artist: Yda Sinay
Haar keuze van de kruidnagel als materiaal voor de sculpturale objecten en installaties is een voor de hand liggende verwijzing naar haar Molukse roots. De historische achtergrond, commerciële waarde en specifieke geur van de kruidnagel als specerij vormen essentiële elementen in het creatieve en vormende proces. Zonder de nadruk te leggen op politiek engagement of moralistische verwijzingen naar de beladen geschiedenis tussen Nederland en De Molukken, gebruikt ze haar persoonlijke familiegeschiedenis om tot interdisciplinaire werken te komen die variëren van schilderwerken, collages, sculpturen en installaties, die de zoektocht naar haar bestaansrecht en identiteit tot uiting brengen.

Geboren in een ander thuisland dan haar ouders en grootouders, met afwijkende familiebanden, opgegroeid in een cultuur dat verschilt van de cultuur buitenshuis, opgeleid, bereisd, maar alles binnen de begrenzing van een vervreemd en ver vaderland. Het heeft allemaal in meer of mindere mate invloed op haar bewegingsvrijheid om te groeien, ontwikkelen, kiezen, conformeren, aan te passen, stil te staan, door te gaan en door te geven. In het spoor van de Molukse vooroudercultus en scheppingsmythes kiest zij haar materiaal en media en ondergaat het artistieke proces. Veerkracht en aanpassingsvermogen zijn hierbij noodzakelijk.

Deze voorstelling heeft een pauze.