za 29 nov

Jules van Iperen
Vol ambitie verhuisde Mickey Vermeer (28) als beginnend musicalacteur van het kleine dorp Berkel-Enschot naar de grote stad Amsterdam. “Alle repetities waren in de omgeving van Amsterdam. Ik was jong, mijn werk was daar en het was dus handig om te verhuizen.” Ze speelde in de musicalproducties Evita (2018), Aïda in Concert (2019) en Kinky Boots (2019). Nu is ze terug in haar oude, vertrouwde dorp en sprankelt ze met haar eerste, echte hoofdrol als Dorothy in de familiemusical The Wiz.
“Ik heb al veel diverse posities gehad in musicalproducties. Zo ben ik onderdeel geweest van een ensemble, een groep die binnen een productie dat samenspeelt. Ook heb ik gespeeld in een swing, hierbij ben je in staat om voor verschillende rollen in te vallen. Daarnaast heb ik voor verschillende rollen ingevallen wanneer de hoofdacteur afwezig was, ook wel de understudy genoemd. Op die momenten ontstond de kriebel: Oh, dit ambieer ik ook wel. Als hoofdpersonage vertel je namelijk het verhaal en heb je veel meer connectie met het publiek.”

“Voor The Wiz heeft zanger en musicalacteur Darren van der Lek mij de auditieoproep doorgestuurd, omdat hij de rol van Dorothy bij mij vond passen. We hebben eerder samengewerkt bij de voorstellingen Aïda in Concert en in Aladdin. Tijdens Aladdin had ik de rol van waarzegster in het ensemble en hij speelde de parkiet Iago. Vanaf het begin zei hij: ‘Ik snap niet waarom je niet de rol van Jasmine hebt. Je kan zo mooi zingen en je hebt zo’n mooie & open uitstraling."
“Toen Darren mij een berichtje stuurde over de audities voor The Wiz, was ik toevallig samen met mijn vriend in Canada. Ik wilde graag auditeren, maar ik kon niet opeens terug zijn in Nederland. Van Hoorne Studio’s heeft toen geschoven in de planning, waardoor ik op de laatste dag alsnog live mocht auditeren. Na de auditie ben ik dezelfde avond opgebeld met het goede nieuws dat ik de dag erna terug mocht komen voor de laatste rondes en toen heb ik de rol gekregen. Het is allemaal zo snel gegaan.”
“Door een tornado komt Dorothy terecht in een soort van fantasiewereld, het Wonderlijke land van Oz. Daarin komt ze allerlei figuren tegen die later haar vrienden worden: De Vogelverschrikker, Blikkenman en de Laffe Leeuw. Samen gaan ze op pad en ieder heeft een wens: Dorothy wil heel graag naar huis, de Vogelverschrikker wil hersenen, Blikkenman wil een hart en de Laffe Leeuw wil moedig zijn.“
“Al deze elementen zoekt Dorothy eigenlijk bij zichzelf. Haar vrienden leren haar gedurende de zoektocht naar huis dat alles wat je nodig hebt om in jezelf te geloven, eigenlijk al in je zit. Dat moet je alleen nog ontdekken. Het gaat zowel om de weg naar jezelf vinden, als de weg naar huis.”

“Thuis kan je verbinden met letterlijk een huis waar je woont, slaapt en eet. Maar ook als mens verhuis je. Uiteindelijk voel je je pas thuis als je jezelf bent en als je achter jezelf staat. Ik ben thuis als ik samen ben met mijn vriend of als ik bij mijn ouders ben. Het voelt gewoon vertrouwd.”
“Toen ik naar Amsterdam verhuisde voor de musical Evita ben ik ingetrokken bij mijn zusje Teddy. Zij woonde en studeerde daar aan de Lucia Marthas Academie. Ik trok bij haar in en later hebben we samen een appartementje gevonden. Met mijn zusje kan ik altijd heel goed overweg. We bereidden samen audities voor en ik kon het met haar over van alles hebben. Dat gaf in Amsterdam een gevoel van thuis.”
“Tijdens Corona ben ik toch terug verhuisd naar Brabant. Er was een pandemie gaande en het was moeilijk om werk te vinden binnen mijn sector. Bovendien heb je tegenwoordig overal productiehuizen. Ik dacht: Als ik een auto heb en mobiel ben, dan kan ik overal wonen waar ik wil. Ik heb toen wat centjes gespaard en uiteindelijk een eerste autootje gekocht.”
“Ook keerde mijn vriend terug van zijn studie in het buitenland. Beiden hebben we gestudeerd in Tilburg. Tijdens Corona wilde ik lekker dicht bij huis en mijn familie zijn. Samen hebben we toen een huis gekocht en inmiddels zijn we al drie jaar terug in Berkel-Enschot.”

za 29 nov
